Életrajzok

Georges SCHWIZGEBEL

Georges Schwizgebel a svájci Reconvilier-ben született. A kortárs animációs filmművészet kiemelkedő alakja. A rendező eddigi tizenöt animációs rövidfilmjével számos nemzetközi fesztiválon nyert díjat. Két filmje – a 78 fordulat és az Út a mélységbe – bekerült az Annecy Fesztivál és a Variety Magazin által 2006-ban összeállított 100 leghíresebb animációs film listájára. A kanadai National Film Boardnál rendezett első filmje, Az árnyék nélküli embert összesen 19 nemzetközi díjjal jutalmazták. Schwizgebel legutóbbi filmjeiben a geometriai formákat szabadkézi festményanimációval ötvözi.

 

GLASER Katalin

1983-ban születtett Budapesten. 2001-ben a Képző- és Iparművészeti Szakközépiskola festő szakán végzett. 2003-ban a MOME animáció szakán, illetve vizuális környezetkultúra és tanári szakokon is diplomát szerzett. 2007-ben az Erasmus program keretében az Athéni Képzőművészeti Egyetem grafika szakán tanult. 2009 óta a MOME-n tanít. 2001 óta számos hazai csoportos kiállításon szerepelt, 2009-ben első önálló kiállítása Vergődő kentaur címmel volt látható a Liget Galériában. Készített logókat, szpotokat, részt vett több arculattervezési projektben. Filmjei: Önporté (2002); Ede; Kukk; Circus; Polar (2005); MOME ID; Fogkefefilm; Orbit Mix (2006); KAFF ID (2007); FIN (2008). FIN című filmje 2009-ben elnyerte a KAFF nagydíját, a Magyar Filmkritikusok Különdíját, ugyanabban az évben a Magyar Filmkritikusok díját, 2010-ben pedig a Szolnoki Nemzetközi Képzőművészeti Fesztivál megosztott kategóraidíját.

 

DR. IVÁNYI-BITTER Brigitta

1976-ban született Budapesten. Művészettörténészként és jogászként diplomázott az ELTE-n 2002-ben. 2000 óta szervez kortárs művészeti kiállításokat, publikál művészeti folyóiratokban. Elsősorban olyan kortárs magyar és európai művészekkel foglalkozik, akik különféle médiumokkal (film, videó, festmény, grafika stb.) dolgoznak. 2006 óta egyre többet foglalkozik a magyar animációs művészettel. 2007 óta a Kovásznai Kutatóműhely és Archívum kurátora, amely Kovásznai György (1934-1983) munkáit gyűjti és dolgozza fel. A Kovásznai életművet feltáró kutatási projekt 2010-ben elsőként Magyarországon került bemutatásra, ennek része a Riportré: Kovásznai 2010 című 6 perces animációs film (rendező: Igor Lazin, társrendező: Török Ferenc), amelynek Iványi-Bitter volt az egyik executive producere, valamint szerzője a Kovásznai című monográfiának (előszó: Hegyi Lóránd) és kurátora a Magyar Nemzeti Galériában 2010. június 4-szeptember 26. között megrendezésre került Kovásznai retrospektív kiállításnak. 2011-ben fejezi be a magyar animációt is elemző PhD tanulmányait az ELTE Film, Média- és Kultúraelmélet Doktori Iskolájában.
További információk: http://www.kovasznaigyorgy.hu/

 

ECKHARDT Balázs

Eckhardt Balázs 1992-ben végzett film- és televízió rendezőként a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. 1989 óta a Magyar Televízió és a Hír Tv mellett több más országos televízióban dolgozott rendezőként, műsorszerkesztőként és kreatív igazgatóként, 1998-2002 között tagja volt az ORTT dokumentumfilmes, játékfilmes kuratóriumának, 2007-től a Kecskeméti Tv igazgató-főszerkesztője.

 

Michel OCELOT

Író, animációs rendező, grafikus. A francia Riviérán született, gyerekkorát Guineában, fiatalságát a Loire-völgyben, életét Párizsban töltötte. Michel Ocelot egész munkásságát az animációnak szentelte. Első filmjétől kezdve minden filmjének egyszemélyben ő a forgatókönyvírója és a látványtervezője. Rövidfilmjei közül A három feltaláló 1980-ban elnyerte a legjobb animációs filmnek járó Bafta-díjat Londonban, A púpos herceg legendája pedig César-díjat kapott 1983-ban Párizsban. 
1998-ban ismert meg a nagyközönség első egészestés játékfilmje, a Kirikou és a boszorkány kritikai és közönségsikere révén. Ezután ismét két mesefilmet a Hercegek és hercegnők című árnyjátékot és a Kirikou és a vadállatokat rendezte, ez utóbbit Bénédicte Galuppal közösen. 2006-ban készült negyedik egészestés mesefilmjében, a Földközi-tenger partvidékén játszódó Azur és Asmarban már digitális 3D technikát használt. A filmet beválasztották a Cannes-i Filmfesztivál Rendezők Kéthetére. 2008 végén a Kirikou előtt készült rövidfilmjeit kiadták DVD-n Michel Ocelot rejtett kincsei címmel. Legutóbbi televíziós sorozata, a 2010-ben indult Sárkányok és hercegnők ismét árnyjáték, amelynek epizódjai folyamatosan készülnek és 2011-ben elkészül a film 3D-s egészestés változata is. A fiú, aki sosem hazudott című epizód különdíjat nyert 2011-ben Annecy-ban a televíziós sorozatok kategóriájában. 
Michel Ocelot filmjei kivétel nélkül nemzetközi filmfesztiválok által díjazott alkotások. Játékfilmjei: Kirikou és a boszorkány (1998); Hercegek és hercegnők (2000); Kirikou és a vadállatok (2005); Azur és Asmar (2006); rövidfilmek: A három feltaláló (1979); Az egyenlőség lányai (1981); A púpos herceg legendája (1982); A 4 kívánság (1987); A szép lány és a varázsló; A táncoló pásztorlány; Kincsek hercege (1992); Az esküvői vendég (2008); televíziós sorozatok: Gedeon (1976); Az érzéketlen hercegnő (1986); Ha a film (1989); Sárkányok és hercegnők (2010); videoklip: Björk – Earth Intruders (2007).

 

Raoul SERVAIS

Raoul Servais 1928-ban született Ostendben. Ghentben a belga Királyi Tudományos és Művészeti Akadémián tanult alkalmazott művészetet. Az 1950-es évek elején René Magritte falfestményeiben segédkezett, illetve a játékfilmrendező, Henri Storck asszisztenseként dolgozott. Servais számos falfestményt festett, illetve a brüsszeli Houba-Brugmann metróállomás látványterve is az ő munkája.
Animációs karrierje 1960-ban indult, számtalan rövidfilm és egy egészestés animációs film fűződik a nevéhez. Filmjeivel több mint hatvan fesztiváldíjat nyert, többek között Velencében a legjobb rövidfilmnek járó díját, Cannes-ban a legjobb rövidfilmnek járó Aranypálmát, Annecy-ban, Zágrábban, Bilbaoban, Valladolidban, Chicagoban, Montrealban, Oberhausen-ben, Teheránban fődíjat. Munkásságáért életműdíjat kapott a krakkói és a valladolidi fesztiválon és megkapta a kanadai Norman McLaren Öröksége Díjat is.
Az ő nevéhez fűződik Európa első hivatalos animációs tanszékének megalapítása is, amely 1963-ban indult a ghenti Királyi Akadémián.
1985 és 1994 között a nemzetközi ASIFA elnöke volt. 1996-ban és 2010-ben a Hiroshimai Animációs Filmfesztivál tiszteletbeli elnöke volt. Raoul Servais a belga Királyi Tudományos és Művészeti Akadémia tiszteletbeli tagja és a ghenti egyetem díszdoktora.

 

VERESSNÉ DR. KOZMA Ilona

Szülővárosomba, Szegedre sajnos már csak látogatóba járok vissza. A Közgazdasági Tudományegyetemen nemzetközi kapcsolatok szakon végeztem, majd a filmpolitika témakörében írtam doktori disszertációmat. A kultúra iránti vonzalmam (hegedű, ének, írás) a kultúra szolgálatába vezetett. Pályám 2005-ig tartó szakaszában a filmterjesztésben tevékenykedtem: a forgalmazásban (külföldi filmek válogatása), az állami adminisztrációban (minisztériumi főosztályvezetés) és a moziüzemeltetésben (az elsőmagyar multiplex, a Corvin igazgatása). Mindeközben filmklubokat vezettem, tanítottam, publikáltam, diákkurzusokat szerveztem, szakmai bizottságok munkáit vezettem, testületeknek voltam tagja (pl. Korhatár Bizottság). 1996-ban a „Művelődés szolgálatáért” miniszteri díjat kaptam. Jelenleg a vezető magyar könyvkiadónak, a Nemzeti Tankönyvkiadónak vagyok az egyik igazgatója. Az ország több ezer iskolájában a tantárgyak teljes spektrumán biztosítjuk a taneszköz kínálatot. 1997 óta vezettem – utoljára 2010-ben – a Magyar Filmszemle szervezőbizottságát. A szemleprogramban sikerült állandó helyet biztosítani az animációs műfajnak. Kedvelem a rajzfilmeket, tisztelem és szeretem az alkotóikat, a KAFF-ra mindig örömmel jövök. Többnyire filmesztéta férjemmel és két, egyre nagyobb gyerekemmel.

 

TÓTH Pál

Tóth Pál 1952-ben született Pécsett. 1971-ben került a Pannónia FilmstúdióKecskeméti Műtermébe, ahol 17 évet töltött, mint rendező-animátor. 1986-tól Belgiumban szabadúszó animátorként és forgatókönyvíróként dolgozott különböző nyugat-európai stúdióknak. 1995-ben tért haza és költözött Szegedre, ahol Paja Film néven létrehozta cégét. Háromdimenziós computeranimációs technikát alkalmazva egyedi filmjei készítésével foglalkozik.
Filmek: Szezonvég (1996); Esti dal (1997); Egy újabb nap (1998) – A legjobb rövidfilm díja, A felnőtt közönség díja, KAFF 1999; A szentjánosbogarak nemi élete (2000) – A legjobb rövidfilm díja, A felnőtt közönség díja, KAFF 2002, Tél (2001); Rajzfilm (2005) – A legjobb animációs munka díja, A legjobb 3D díja, Az Országos Rádió és Televízió Testület díja a Gyermekzsűri javaslata alapján, A felnőtt közönség díja, KAFF 2005; Éjszakai horgászat (2007) – A legjobb rövidfilm díja, KAFF 2007; Kicsi Rigó (2009) – A legjobb forgatókönyv díja, KAFF 2009.

 

KECSKEMÉTI Kálmán

1942-ben született Budapesten. Érettségi után reklámfilmes, majd pedig külkereskedelmi PR-menedzser szakképesítést szerzett a budapesti Külkereskedelmi Főiskolán, illetve képzőművészeti stúdiumokat végzett. 1962-65 között Pécsen Martyn Ferenc tanítványa volt. 1963 óta jelennek meg publikációi a Jelenkor, az ÉS, a Nagyvilág, a Képes Hét, a Mozgó Világ hasábjain. 1964 óta festő-, illetve fotóművészként kiállítóművész, az 1970-es években Kovásznai György animációs filmjeiben dolgozott a Pannónia Filmstúdióban. A kilencvenes évek közepétől felelős szerkesztőként több televíziós képzőművészeti műsort készített (pl. Itt ARTunk), öt esztendőn át a TV2 Színkép című kulturális magazinjának felelős szerkesztője, és az MTV különböző zenés műsorainak (Mozart mesék, Mesék a keringőről) látványtervezője volt. 1993-2005 között a Mozgókép Alapítvány Animációs Szakkuratóriumának a tagja, 2006-2009 között pedig a Nemzeti Kulturális Alap Mozgóképes Szakkollégiumának kurátora volt. 2001-ben a Károlyi Palota képzőművészeti vezetője, 2002-ben pedig az Ernst Múzeum igazgatóhelyettese volt. Tagja a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületének és a Magyar Festők Társaságának. Tiszteletbeli tagja a Magyar Filmművészek Szövetségének.

 

Nelson SHIN

Nelson Shin a nemzetközi ASIFA elnöke 2010 óta. A koreai ASIFA elnöke 1996 óta, a koreai Baekseok Egyetem animáció szakának tanszékvezetője, az AKOM Productions és a KOAA Films vállalat elnöke és vezérigazgatója.
Shin Koreában született, a Sorabol Főiskola képzőművészeti tanszékén szerzett diplomát. Pályáját szöuli napilapok közéleti karikatúristájaként kezdte, illetve tíz évig dolgozott animációs reklámfilmekben. Miután Amerikába költözött, 1973-79 között a Los Angeles-i DePatie-Freleng Enterprises-nál helyezkedett el, többek között az ő keze munkája a Csillagok háborújában a fénykardok animációja, illetve a Rózsaszín párduc-sorozatban dolgozott animátorként. A Marvel Productions-nél 1980 és 1988 között line producerként több száz sorozat elkészítése mellett az 1984-es Transformers című mozifilm rendezője és producere volt. 1985-ben alapította meg Szöulban az AKOM Productions-t; 1995 óta az ANIMATOON című animációs szaklap felelős kiadója és főszerkesztője. 1997 óta vesz részt különböző nemzetközi fesztiválok zsűrijében, többek között Annecy-ban, a Cartoons on the Bay-en, Hiroshimában, a CICAF-on, a CICDAF-on, Zágrábban, Ottawában, Stuttgartban, Teheránban, a KROK-on, az Anifesten és a SICAF-on.
2005-ben rendezte és volt a vezető producere a Chung Császárnő című animációs játékfilmnek. A film számos díjat nyert, többek között a legkiválóbb filmért járó koreai animációs díjat 2005-ben, a dél-koreai SICAF fődíját 2004-ben, ugyanabban az évben a kínai CICDAF zsűrijének különdíját és 2003-ban Annecyban különdíjat az animációs filmtervek versenyében.
Nelson Shin munkásságát hazájában és külföldön is számtalan díjjal ismerték el, többek között 1993-ban a koreai elnöktől megkapta az ország külkereskedelmi rekordjáért járó trófeát; 2002-ben a koreai befektetésekért kapott hazájában miniszterelnöki elismerést a Kormányzati és Belügyi Minisztériumtól; 2005-ben a német Kulturális Főosztálytól és Wiesbaden városától animációs érdemkitüntetést kapott; 2006-ban a chicagoi Columbia Főiskolán a kreatív művészetek területén elért kimagasló teljesítményéért tüntették ki; 2008-ban a Cartoons on the Bay-en az Év Stúdiója díját; ugyanabban az évben a koreai Kulturális, Sport és Turizmus Minisztériumtól a Koreai Kulturális Javak Exportőre kitüntetést kapta meg; 2010-ben a SICAF-on a Koreai Animáció Mestere díjat vehette át.

 

Tomm MOORE

1977-ben született ír animációs rendező, illusztrátor, hazájában elismert és népszerű képregénygrafikus. 1995-1999 között szerzett animációs diplomát Dublinban a Ballyfermot Fősikolán. 1999-ben Paul Younggal közösen megalapították a Cartoon Saloon elnevezésű stúdiót, amelynek Tomm a kreatív vezetője. A cég megalakítása óta Tomm szinte minden Cartoon Saloon-produkcióban részvett reklámfilmek rendezőjeként és tervezőjeként, képregények és gyerekkönyvek illusztrátoraként, több tévésorozatban és egészestés filmben pedig animációs művészként dolgozott.
Azóta, hogy befejezte A Kells titka című első egészestés filmjét és a filmből készült képregénysorozatot, a Song of the Sea (A tenger dala) című új egészestés filmjén és a Puffin Rock című bölcsődéseknek készülő rajzfilmsorozaton dolgozik.
Fontosabb munkái rendezőként a Kells titka (2009) című, Oscar díjra is jelölt egészestés rajzfilm, illetve a Couch Potato (Tévézabáló, 2004) és a Dress Rehearsal (Ruhapróba, 2001) című animációs rövidfilmek, látványtervezőként a Cúilín Dualach (A hátraarc fiú, 2004) című ír rövidfilm, grafikusként pedig az An Sclábhaí (A rabszolga, 2001) című ír nyelvű képregény.
Tomm, mióta az eszét tudja, rajong a képregényekért és az animációs filmekért.

 

VEZÉR Éva

A dorogi Zrínyi Ilona Általános Iskolában végezte alapiskolai tanulmányait, majd az esztergomi Dobó Katalin Gimnáziumban érettségizett le. A Külkereskedelmi Főiskolán szerzett diplomát. A Hungarofilmnél, a Budapest Filmnél, az UIP-Duna Filmnél és a Duna Televíziónál vált ismert filmes szakemberré. 2001 óta a Magyar Filmunió ügyvezető igazgatóként. A Magyar Filmszemle szervezőbizottságának tagja. Számos külföldi filmfesztivál szervezésében vállal jelentős szerepet (Cannes, Velence, Karlovy Vary, Berlin, Toronto, Pusan stb.). 2002 óta tagja az Európai Filmakadémiának, 2003 óta igazgatótanácsi tagja, 2009 óta pedig elnöke a hamburgi European Film Promotionnek, 2010 óta vesz részt a párizsi Europa Cinemas Szakértői Bizottságában.

 

RÓZSA János

Filmrendező, producer, az Objektív Filmstúdió ügyvezető igazgatója. 1956-1961 között a Színház- és Filmművészeti Főiskolára járt rendező szakra Máriássy Félix osztályába. Diploma után a Balázs Béla Stúdióban készített kisjáték- és dokumentumfilmeket. 1984-85-ben a washingtoni Amerikai Egyetemen, majd 1993-ban a Los Angeles-i Egyetemen (UCLA), illetve a Helsinki Iparművészeti Egyetemen volt vendégprofesszor.
Fontosabb filmjei rendezőként a Gyerekbetegségek (1965), a Bűbájosok (1965), a Pókfoci (1976), a Vasárnapi szülők (1979), a Csók, anyu (1986), az Ismeretlen ismerős (1991), a Csiribiri (2009). Producerként több közönségsikert aratott filmet is jegyez: például a Sztracsatella (1995), a Csinibaba (1997), a Tamara (2004) és a Rokonok (2006).
Díjai: Balázs Béla-díj, SZOT-díj, Érdemes Művész, Kossuth-díj. Filmjei több rangos nemzetközi fesztiválon is szerepeltek (Cannes, Berlinálé) és kaptak díjakat (Újdelhi Fesztivál: Fődíj, Manila: A legjobb rendezés díja).

 

Monique RENAULT

Monique Renault Franciaországban, Rennes-ben született. Rennes-ben az Francia Képzőművészeti Főiskolán és Párizsban tanult festészetet. 1966-ban ösztöndíjasként animációt tanult Prágában. Több évig dolgozott együtt Peter Földessel és Sarah Mallinsonnal. 1972-ben a Jacques Rouxel és Marcelle Ponti által vezetett A.A.A. Studio vezetőanimátora lett Párizsban. 1976-ban Hollandiába, Amszterdamba ment dolgozni, ahol később megkapta a holland állampolgárságot.
Meghívott vendége volt többek között az asseni, az athéni, a cambridge-i, a grimstadi, a hiroshimai, a londoni, a montpellier-i, a rennes-i, a sorrento-i, a stockholm-i, a taiwani, a tamperei és az utrechti animációs fesztiváloknak. Monique számos workshopot vezetett és több fesztivál zsűrijében is résztvett, többek között az AniFesten, Annecy-ban, Bilbao-ban, Douarnenez-ben, Espinho-ban, Hiroshimában, a Krokon, Utrechtben és Zágrábban.
2003 óta a tokiói PHFTP Productions-nél a Pascal Roulin által rendezett Fukushima Folktales (Fukushima népmesék) és Space Elevator: The Future Scientist Dream of (Űrlift: A jövő, amiről a tudósok álmodnak) című filmekben dolgozik. 2009 májusában a munkái Emancipált művészet (L’art émancipé) címmel szerepeltek a párizsi Centre Pompidou-ban.

 

DOMONYI Rita

A debreceni Kölcsey Ferenc TanítóképzőFőiskola elvégzése után a Színház- és Filmművészeti Főiskola Színházelmélet szakán szereztem diplomát. 1999-ben a Varga Rajzfilmstúdiónál helyezkedtem el, ahol dramaturgként, majd kreatív fejlesztési vezetőként dolgoztam. A stúdiósaját fejlesztésűés koprodukcióban készülőfilmsorozatain (pl. Preston Pig, Lisa, Bjorn Bear, Meg &Mog, Bosom Pals) végzett dramaturgi munka mellett, összefogtam az új filmötletek (sorozatok, művészfilmek) tartalmi és vizuális fejlesztését az alapötlettől a forgatókönyvig, valamint a közreműködőírók, dramaturgok, designerek és rendezők munkáját. 2005-től szabadúszódramaturgként dolgozok, 2006-tól a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem animációs szakán tanítok dramaturgiát. Dramaturgként dolgoztam többek között Magyarósi Éva Lena, Varró Dániel Maszat-hegy, Szabó Simon Papírrepülők című filmjében, illetve a Stúdió Baestarts-nál készült Gyerekdalok, illetve Mondókák című sorozatokban. 2008-ban jelent meg első könyvem Süteménység – A sütemények édes élete címmel.

 

Katarína MINICHOVÁ

Katarína Minichová a prágai Károly Egyetem Bölcsészettudományi karán végzett film és esztétika szakon. Az egyetem elvégzése után filmkritikusként és elméleti szakemberként tevékenykedett, akinek a fő kutatási területe a gyermek- és ifjúsági műsorok. A szlovák televízió (STV) számára készített tanulmányokat a játék- és dokumentumfilmes és az animációs műsorkészítésről a gyermekközönség szempontjából, a témában számos elméleti írása jelent meg. Később producerként, executive producerként és forgatókönyvíróként dolgozott volt számos játék- és animációs filmben, amelyek közül többet szlovák és külföldi fesztiválokon is díjjakkal ismertek el. Számos nemzetközi fesztivál zsűrijében vett már részt, illetve nemzetközi workshopokat és előadásokat tartott a kreatív gyermekfilmes és televíziós műsorkészítésről. Több mint tíz éve tagja az Európai Műsorszolgáltatók Szövetsége (EBU) Gyermek és Ifjúsági Szakértők Csoportjának. 1993 óta a pozsonyi Művészeti Egyetem Animációs tanszékének meghívott előadója. 2006 óta a szlovák Nemzetközi Művészetek Háza Gyermekeknek (BIBIANA) által rendezett nemzetközi gyermek animációs filmfesztivál, a Pozsonyi Animációs Biennálé (BAB) programigazgatója. 2009 októbere óta tölti be a Gyermek és Ifjúsági Filmek Nemzetközi Központja (CIFEJ) alelnöki tisztségét.

 

VARGA Zoltán

Varga Zoltán 1984. április 11-én született Kecskeméten. Középiskolai tanulmányait 1994–2002 között a nyolcosztályos Bányai Júlia Gimnáziumban végezte. 2002–2008 között az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karán a filmelmélet és filmtörténet-magyar szakpár hallgatója, s ugyanezen idő alatt az Eötvös József Collegium tagja volt. 2008 óta a Film-, Média- és Kultúraelméleti Doktori Program (ELTE BTK) hallgatója. 2003 óta rendszeresen vesz részt konferenciákon; 2004 óta jelennek meg publikációi (tanulmányai, esszéi) különböző filmes folyóiratokban és kiadványokban; 2005 óta a Metropolis folyóirat munkatársa; 2006 óta óraadó az ELTE BTK filmelmélet és filmtörténet szakon; 2007–2008 között a Szegedi Tudományegyetem filmelméleti képzésének meghívott előadója. 2009-ben jelent meg Vajdovich Györgyivel közösen jegyzett könyve: A vámpírfilm alakváltozatai. 2010-ben a University of Exeter vendégelőadójaként, valamint az Edinburgh-ban rendezett Animation Evolution című konferencián a magyar animációról tartott előadásokat. Kutatási területei közé tartozik az animációs film története és elmélete, a tömegfilm esztétikája és az egyes filmműfajok elmélete és története.

 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 



Ez az oldal cookie-kat használ. Ha az oldalon böngészik, akkor elfogadja, hogy a személyre szabott, maradéktalan minőségű tartalom érdekében az oldal cookie-k segítségét vegye igénybe. További információk Értem

Süti („cookie”) Információ

Weboldalunkon „cookie”-kat (továbbiakban „süti”) alkalmazunk. Ezek olyan fájlok, melyek információt tárolnak webes böngészőjében. Ehhez az Ön hozzájárulása szükséges.
A „sütiket” az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény, az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló 2001. évi CVIII. törvény, valamint az Európai Unió előírásainak megfelelően használjuk.
Azon weblapoknak, melyek az Európai Unió országain belül működnek, a „sütik” használatához, és ezeknek a felhasználó számítógépén vagy egyéb eszközén történő tárolásához a felhasználók hozzájárulását kell kérniük.

1. „Sütik” használatának szabályzata

Ez a szabályzat a domain név weboldal „sütijeire” vonatkozik.

2. Mik azok a „sütik”?

A „sütik” olyan kisméretű fájlok, melyek betűket és számokat tartalmaznak. A „süti” a webszerver és a felhasználó böngészője közötti információcsere eszköze. Ezek az adatfájlok nem futtathatók, nem tartalmaznak kémprogramokat és vírusokat, továbbá nem férhetnek hozzá a felhasználók merevlemez-tartalmához.

3. Mire használhatók a „sütik”?

A „sütik” által küldött információk segítségével az internetböngészők könnyebben felismerhetők, így a felhasználók releváns és „személyre szabott” tartalmat kapnak. A cookie-k kényelmesebbé teszik a böngészést, értve ez alatt az online adatbiztonsággal kapcsolatos igényeket és a releváns reklámokat. A „sütik” segítségével a weboldalak üzemeltetői névtelen (anonim) statisztikákat is készíthetnek az oldallátogatók szokásairól. Ezek felhasználásával az oldal szerkesztői még jobban személyre tudják szabni az oldal kinézetét és tartalmát.

4. Milyen „sütikkel” találkozhat?

A weboldalak kétféle sütit használhatnak:

Elengedhetetlen munkamenet (session-id) „sütik”:

Ezek használata elengedhetetlen a weboldalon történő navigáláshoz, a weboldal funkcióinak működéséhez. Ezek elfogadása nélkül a honlap, illetve annak egyes részei nem, vagy hibásan jelenhetnek meg.

Analitikai vagy teljesítményfigyelő „sütik”:

Ezek segítenek abban, hogy megkülönböztessük a weboldal látogatóit, és adatokat gyűjtsünk arról, hogy a látogatók hogyan viselkednek a weboldalon. Ezekkel a „sütikkel” biztosítjuk például, hogy a weboldal az Ön által kért esetekben megjegyezze a bejelentkezést. Ezek nem gyűjtenek Önt azonosítani képes információkat, az adatokat összesítve és névtelenül tárolják. ( pl: Google Analitika)

Funkcionális „sütik”:

E sütik feladata a felhasználói élmény javítása. Észlelik, és tárolják például, hogy milyen eszközzel nyitotta meg a honlapot, vagy az Ön által korábban megadott, és tárolni kért adatait: például automatikus bejelentkezés, a választott nyelv, a szövegméretben, betűtípusban vagy a honlap egyéb testre szabható elemében Ön által végrehajtott felhasználói változtatások. Ezek a „sütik” nem követik nyomon az Ön más weboldalakon folytatott tevékenységét. Az általuk gyűjtött információkban lehetnek azonban személyes azonosító adatok, amelyeket Ön megosztott.

Célzott vagy reklám „sütik”:

Ezek segítségével a weboldalak az Ön érdeklődési körének leginkább megfelelő információt (marketing) tudnak nyújtani. Ehhez az Ön kifejezett belegyezése szükséges. Ezek a sütik részletes információkat gyűjtenek böngészési szokásairól.

5. Tartalmaznak a „sütik” személyes adatokat?

A legtöbb „süti” nem tartalmaz személyes információkat, segítségével nem azonosíthatók a felhasználók. A tárolt adatok a kényelmesebb böngészésért szükségesek, tárolásuk olyan módon történik, hogy jogosulatlan személy nem férhet hozzájuk.

6. Miért fontosak a „sütik” az interneten?

A „sütik” szerepe, hogy kényelmesebbé tegyék a felhasználók számára a böngészést, hiszen a böngészési előzmények révén állítja be a felhasználóknak a reklámokat, tartalmakat. A „sütik” letiltása vagy korlátozása néhány weboldalt használhatatlanná tesz. A letiltott vagy korlátozott „sütik” azonban nem jelentik azt, hogy a felhasználóknak nem jelennek meg hirdetések, csupán a megjelenő hirdetések és tartalmak nem „személyre szabottak”, azaz nem igazodnak a felhasználó igényeihez és érdeklődési köréhez. Néhány minta a „sütik” felhasználására:

7. Biztonsággal és adatbiztonsággal kapcsolatos tényezők.

A „sütik” nem vírusok és kémprogramok. Mivel egyszerű szöveg típusú fájlok, ezért nem futtathatók, tehát nem tekinthetők programoknak. Előfordulhat azonban, hogy más szándékkal (rosszindulattal) rejtenek el információkat a „sütiben”, így azok spyware-ként működhetnek. Emiatt a víruskereső és –irtó programok a „sütiket” folyamatosan törlésre ítélhetik.

Mivel az internet böngészésre használt eszköz és a webszerverek folyamatosan kommunikálnak, tehát oda-vissza küldik az adatokat, ezért ha egy támadó (hekker) beavatkozik a folyamatba, kinyerheti a „sütik” által tárolt információkat. Ennek egyik oka lehet például a nem megfelelő módon titkosított internet (WiFi) beállítás. Ezt a rést kihasználva adatokat nyerhetnek ki a „sütikből”.

8. A „sütik” kezelése, törlése

A „sütiket” a használt böngészőprogramokban lehet törölni vagy letiltani. A böngészők alapértelmezett módon engedélyezik a „sütik” elhelyezését. Ezt a böngésző beállításainál lehet letiltani, valamint a meglévőket törölni. Mindemellett beállítható az is, hogy a böngésző értesítést küldjön a felhasználónak, amikor „sütit” küld az eszközre. Fontos hangsúlyozni azonban, hogy ezen fájlok letiltása vagy korlátozása rontja a böngészési élményt, valamint hiba jelentkezhet a weboldal funkciójában is.

Cookie settings in Internet Explorer
Cookie settings in Firefox
Cookie settings in Chrome
Cookie settings in Safari Google Analytics & Privacy vagy Google Elvek és Irányelvek

9. További hasznos linkek

Ha szeretne többet megtudni a „sütik”-ről, azok felhasználásáról:

Microsoft Cookies guide
All About Cookies
Facebook cookies