A független egészestés animációs filmek ünnepe
Interjú Tomm Moore-ral, az Oscar-díjra jelölt Kells titka című film rendezőjével és a 7. Európai Animációs Filmfesztivál zsűritagjával.
|
Melyik szenvedély volt előbb: a képregény vagy az animáció? Azt hiszem, a képregény-rajzolás jött először, mivel az animáció sokkal bonyolultabb, inkább egyfajta technikai sport, míg képregényt egymagam is tudok rajzolni. Ugyanakkor mindig is szerettem az animációt és már fiatalon megfordultam pár ír animációs stúdióban, többek között a Don Bluthsban. Hogyan jött az ötlet, hogy egy középkori kódexről szóljon a film? Amikor belevágtunk a filmbe, ami az első ír egészestés animáció, úgy döntöttünk, hogy látványában a hagyományos ír, azaz kelta művészetre fog épülni, amit az egymásba fonódó spirálok és mintákból fog építkezni, ami Írországban a tetoválásoktól kezdve a régi pénzérmékig jelen van a mindennapokban. |
Ezek pedig mind a Kellsi kódexből származnak, amelyet Írország nemzeti kincseként tartanak számon. Amikor elkezdtük kutatni a kódex hátterét, akkor láttuk, hogy több filmre elegendő izgalmas történet fűződik hozzá.
Emlékszik még, hogy az ír művészeti hagyományokon kívül milyen filmes előképei voltak a Kells titkának? Úgy tudjuk, többek között ilyen volt a Magyar Népmesék képi világa is.
Igen, még főiskolás koromban teljesen lenyűgözött a kelet-európai animáció és ez a film megtervezésénél nagyon erős ihletforrást jelentett, hiszen ezek is népművészetre, azaz egy olyan kulturális háttérre és művészeti stílusra épülnek, ami teljesen más, mint amit az amerikai vagy japán rajzfilmekben megszoktunk. Megtiszteltetés volt számomra, hogy egy ilyen híres és elismert stúdióval dolgozhattam, mint a kecskeméti. Emellett nagyon nagy hatással volt rám Richard Williams A tolvaj és a vargája, a Szamuráj Jack és a japán animációk, legfőképp Hayao Miyazaki filmjei.
Számított rá, hogy Oscar-jelölésig jut a film? Minek volt köszönhető a film sikere?
Hatalmas meglepetés volt, hogy Oscarra jelöltek minket – főleg ha azt nézzük, milyen erős volt a mezőny két éve. Forgalmazásilag nagyon nagy löketet jelentett a filmnek, és persze mindenki számára hatalmas megtiszteltetés is volt. Azt hiszem, az Amerikai Filmakadémia tagjai örültek, hogy végre egy független rajzfilmet láttak, ami ráadásul olyan technikával készült, ami nem a Disney-féle rajzanimációt utánozza. Ez a jelölés tehát a fősodoron kívül készülő animációs filmeknek is egyfajta ünnepe volt.
Mi a helyzet az ír animációval, mit kell tudnunk az ország animációs filmgyártásáról?
Jelentem jelenleg nagyon is jól van az ír animációs filmgyártás: már nem a külföldi cégek, hanem sok kisebb, ám annál foglalkoztatottabb stúdió jött létre. Ezekben a kis- és középméretű cégekben rengeteg ember dolgozik, sok külföldi is, és nemcsak nemzetközi bérmunkák, de hazai gyártásban készült ír filmek is készülnek. Azt kell, hogy mondjam, az ír animációs filmipari ágazat egy meglehetősen egészséges szektor az amúgy nagyon is rossz állapotban lévő gazdasági helyzethez képest. |
|
A saját cégünket, a Cartoon Saloont, ami Dublin határán kívül egy Kilkenny nevezetű középkori városkában van, a főiskola után pár csoporttársammal hoztuk létre. Habár ez egy kis stúdió, nagyon foglalkoztatott. Elsősorban reklámfilmekre szakosodtunk, de vannak saját fejlesztésű tv-sorozataink, játék- és rövidfilmjeinek is. Hogy állnak a munkálatok a következő filmjével, a Tenger dalával?
Remélem, hogy még idén gyártásba lehet venni, bár még mindig nem állt össze a költségvetés. A film ismét a hagyományokhoz nyúlik vissza, a „szelkek”, azaz a tengeri népek történetein és a lassan feledésbe merülő régi ír hiedelmeken alapul. Fantasztikus élményekkel tért haza! Sajnos én nem tudtam eljönni, de pár fesztiválos videofelvételt sikerült elcsípnem a neten. Nagyon várom már, hogy végre ismét jöhessek Kecskemétre, ahol a Kells titka gyártása közben jártam és nagyon megszerettem. |
|
- Kecskeméti Animációs Filmfesztivál
- |
- 6000, Kecskemét, Deák tér 1.
- |
- Tel: 76/ 481-788
- |
- Fax: 481-787
- |
- E-mail: kfilm@kecskemetfilm.hu
- |
- Web: 2011.kaff.hu